Sinds Grootouders voor het Klimaat in december 2020 mee op de kar voor het behoud van tram 7 tussen het Antwerpse Eilandje en Mortsel sprongen, is er veel gebeurd. Onze oproep om het Antwerps Openbaarvervoersplan niét goed te keuren op de Vervoerregioraad van 15 december 2020 gebeurde ook effectief. Intussen kwam er – ook vanuit andere actiegroepen en gemeenten in Vlaanderen – protest tegen het verkorten of verdwijnen van tram- en buslijnen.
Het begon met tram 7. GvK regio Antwerpen hoorde links en rechts dat het afschaffen van die lijn in Mortsel echt not-done was. Onze Antwerpse ambassadeurs Janine Bisschops en Warre Borgmans waren bereid er een filmpje over te maken dat we op onze website en facebook gepost hebben en ook in de pers terecht kwam. Boodschap : in tijden waarin het klimaat centraal staat het openbaar vervoer verschralen en verminderen is een anachronisme. En dat gebeurt momenteel in Vlaanderen : het openbaar vervoer wordt hervormd tegen januari 2022 maar met gesloten beurs. Hier en daar dus lijnen bij, maar ook lijnen verkorten of afschaffen. Het herverdelen van de schaarste noemen we dat.
Vervoersarmoede
Bovendien blijkt dat de lijnen die erbij komen of meer frequentie krijgen, zich vooral op centrale assen bevinden. Grote gebieden tussen centrale assen krijgen veel minder openbaar vervoer. In vele landelijke gebieden is er zo veel minder en soms totaal geen openbaar vervoer meer. Bovendien zweert De Lijn met haar hervormde plannen bij het “overstap-model”. Op zich niks mis mee, maar als die overstapplaatsen door jarenlange verwaarlozing er ellendig bijliggen, is overstappen alvast voor minder mobiele mensen geen optie. Maar ook voor minder bemiddelde mensen – die zich geen auto kunnen permitteren – zijn de hervormingsplannen nefast : voor velen verdwijnt hun enige vervoersmiddel. Vervoersarmoede : het is een term die opgang maakt en veelal bovenop andere armoede komt.
De gesloten beurs openbreken
De hervormingsplannen van De Lijn moesten normaal gesproken in de 15 vervoerregioraden ten laatste in december 2020 een positief advies krijgen waarna de Vlaamse Regering in het voorjaar van 2021 de finale knoop kon doorhakken. Dat is nog altijd niet gebeurd omdat het protest meer en meer opborrelt. In 13 van de 15 vervoerregioraden kregen de openbaar vervoersplannen van De Lijn een positief advies, maar ook in die gemeenten borrelt protest op. In de vervoerregioraad Vlaamse Rand en Antwerpen was er geen positief advies en dus zit de Vlaamse Regering voorlopig strop. Vlaams minister voor mobiliteit Lydia Peeters heeft alvast de Antwerpse vervoerregioraad gevraagd om de plannen rond tram 7 (Mortsel) en tram 4 (Hoboken) te herbekijken. De voorzitter van de Antwerpse Vervoerregioraad heeft recent in een krant verklaard dat de stad capaciteit en frequentie van het openbaar vervoer wil behouden. In het Vlaams Parlement horen we dat meerderheidsparlementsleden meer budget willen voor het openbaar vervoer. Nu. Niet in 2030. Spannend, we houden jullie op de hoogte.
Herbekijk alvast de heel interessante webinar die GvK-regio Antwerpen organiseerde op woensdag 24 februari met Dirk Wiésé, lid van de reizigersorganisatie TreinTramBus.
Reactie toevoegen