BP-filmpje_169

BP noemt klimaatopwarming “urgent concern” … in 1990

Zin om je kennis over het weer en het klimaat bij te spijkeren? BP weet daar al 30 jaar alles over! Onlangs dook deze video van BP (BP Corporate Communications Service) … uit 1990 weer op. Van klimaatontkenners of ecorealisten was toen nog geen sprake, zo blijkt.

Onder de titel “This Earth. What makes weather” toont de teruggevonden video accuraat hoe het weer op aarde ontstaat, welke luchtstromen daarin meespelen en hoe deze in grote lijnen het klimaat bepalen. Vanaf 16:48 krijgen we indicaties van klimaatverandering: allereerst het ozongat (tengevolge van grootschalige industriële CFC-uitstoot) en de gevolgen ervan voor de gezondheid en het klimaat. Vervolgens passeert de isolerende werking van CO2 de revue, inclusief hoe de toename van CO2 weerpatronen beïnvloedt en verandert. De video toont (vanaf 21:08) en bevestigt expliciet hoe desastreus een temperatuurstijging van enkele graden is, met o.a. de droogte en hongersnood in Afrika tot gevolg, of rampzalige cyclonen in Bangla Desh. De desastreuze gevolgen van klimaatverandering worden zelfs een “urgent concern” genoemd. Volkomen terecht.

Waarom gaf het bedrijf sindsdien dan niet thuis? Lees BP or not BP, that’s the question.  

Inderdaad prijkt BP sinds deze video al 30 jaar lang zonder verpinken in het rijtje van de vijf grootste CO2-uitstoters ter wereld. Behoorlijk hypocriet dus. Met royale overheidssubsidie, overigens, en (dus) met zeer tevreden aandeelhouders.  Een klein deel van de gekregen overheidssubsidies werd zowaar besteed aan… sponsoring-contracten met de Royal Shakespeare Company. Window dressing op zijn Britse best.


Sindsdien veranderde niet alleen BP het geweer van schouders, maar begon er een complete actie van ‘promotion of doubt‘, gesponsord door de sector van de fossiele brandstoffen en dubieuze conservatieve ‘denktanken’. Wetenschap wordt herleid tot een ‘position‘ die mensen geloven of niet. Milieuactivisten worden bestempeld als misleiders! Het zijn deze denktanks die de communicatie van de regering Trump inspireren. Bekijk deze vrt-reportage met treffende getuigenissen.

Reactie toevoegen

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met * .