tram-7

burgerprotest tegen openbaarvervoersplannen doet minister pauzeknop indrukken

Goed nieuws ! Na aanhoudend protest – ook vanwege Gvk-Antwerpen – tegen de nieuwe openbaarvervoersplannen die op 1 januari 2022 in Vlaanderen van start zouden gaan, drukt minister van mobiliteit Lydia Peeters de pauzeknop in.

Die pauzeknop gaat voorlopig enkel over het Antwerps Tramnet dat de minister – in antwoord op een vraag van Imade Annouri, Vlaams parlementslid vorige week – uit het vervoersplan Antwerpen wil halen. Het is een pauze die iedereen de ademruimte geeft om te beseffen hoe stiefmoederlijk ons openbaar vervoer eigenlijk behandeld wordt. En hoe het de afgelopen jaren zo snel achteruit ging. En hoe nodig kwalitatief openbaar vervoer is om een modal shift van auto richting fiets en openbaar vervoer te realiseren en de vervoersarmoede tegen te gaan. En uiteindelijk de klimaatdoelstellingen te halen. Want met de fiets alleen halen we ze niet, het openbaar vervoer is een conditio sine qua non om de stijgende autoverplaatsingen kwalitatief te vervangen.

De afgelopen maanden kwam er protest tegen het afschaffen van tram7 in Mortsel, tegen het afschaffen van tram 4 in Borgerhout, tegen het afschaffen van bussen in de hele regio Antwerpen. Die burgerbewegingen maakten een diepe indruk op de minister.

Het nieuwe plan van De Lijn heeft uiteraard ook positieve punten, maar de algemene evaluatie is dat er niet meer maar minder openbaar vervoer komt en de vervoersarmoede stijgt. Een anachronisme in tijden van klimaaturgentie en klimaatrechtvaardigheid. Er moet nu meer geld komen voor investeringen in kwalitatief openbaar vervoer. Niet in 2030?

Reactie toevoegen

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met * .

12 + twintig =