De Antwerpse Klimaatjongeren vragen de hulp van iedereen, jong en oud voor een zeer ambitieus project. Het gaat uit van Fridays for Future Antwerpen (FFF Antw). Dat is de samensmelting van Youth for Climate die ontstond na de oproep van Anuna De Wever in 2019 en Students for Climate. Fridays for Future is de naam van de internationale beweging die zich rond Greta Thunberg heeft gevormd.
Enkele Antwerpse GvKers zegden al juridische en andere hulp toe.
Zo formuleert Jakob Clymans de droom van FFF Antw.
Eerst een beetje geschiedenis
Eind 2018 riepen twee jonge mensen via de radio massaal scholieren op om voor het klimaat te staken. De reactie daarop was enorm: na twee weken stonden er 35000 mensen in Brussel. Bij de gevestigde machten veroorzaakte dat morele paniek: die kinderen moeten op de schoolbanken zitten! De gevolgen van de acties waren enorm: wekenlang ging het enkel over het klimaat en de spijbelacties in het nieuws en klimaatactie werd een van de belangrijkste onderdelen van elk partijprogramma…
Na de pandemie was er geen goesting meer in spijbelacties. Maar de wil om de klimaatcrisis aan te pakken, die was er nog wel.
De zoektocht
Daarom zochten we met FFF naar nieuwe manieren om de problematiek te behandelen. Om onze stempel te drukken op klimaatbeleid. Tijdens een bezoek aan Madrid kwamen we de manier tegen die het meest ambitieuze project van FFF zou worden.
Coop Centraal
Coop Centraal is een democratische supermarkt. Dat betekent dat het een coöperatie is. Ze wordt beheerd door haar consumenten. Ieder lid van de coöperatie moet 3u per maand werken in de winkel. Op die manier hebben we geen vast personeel nodig voor rek- en kassawerk. Daardoor zijn onze vaste kosten een stuk lager en kunnen we hoogwaardig, ecologisch voedsel een stuk goedkoper aanbieden dan normale winstgedreven supermarkten. Bovendien beheren de consumenten de winkel op een algemene vergadering, waar alle strategische beslissingen genomen op democratische wijze en met enkelvoudig stemrecht. Deze vergadering beheerd ook de winst van de supermarkt en kent die toe aan de projecten die ze wil steunen.
Het historisch voorbeeld van zo’n supermarkt is voor ons het New Yorkse Park Slope Food Coop uit de jaren ‘70. We willen dit model combineren met gloednieuwe technologie om het op ongeziene schaal uit te werken. Door het internet en artificiële intelligentie te gebruiken kunnen we een model uitbouwen dat internationaal bruikbaar is. Tegelijkertijd blijft zo’n supermarkt lokaal verankerd door haar democratische karakter.
Voordelen voor de klimaatbeweging
- Onze supermarkt pakt de urgente voedselproblematiek aan, waarbij ze speciale aandacht
voor mensen met een minder inkomen die zich op dit moment geen gezond, ecologisch voedsel kunnen veroorloven. - Ze genereert een financiële instelling die de motor kan vormen voor allerlei soorten
activisme en politieke druk. Colruyt group maakte afgelopen jaar 10 mio winst. Stel je
voor wat wij daarmee zouden kunnen doen. - Ze bouwt een tegenmacht op tegen de winstgedreven vervuilers.
- Ze toont aan dat een andere manier van democratische vertegenwoordiging werkt en
succesvol is - Ze creëert een basis van mensen die niet per se dezelfde ideologische overtuigingen
hebben als activisten (iedereen wil immers goed voedsel voor een goede prijs). Zo kan er een open dialoog aangegaan worden.
Mensen kunnen helpen door:
- Lid te worden van de supermarkt via www.decooperant.be. Lidgeld bedraagt €25 en
wordt gebruikt om de winkel op te richten. Lid worden brengt verder geen enkele
verplichting met zich mee. - Mee aankopen met onze eerste experimentele bestellingen. Dat kan zodra je lid
geworden bent. Omdat we in een opstartfase zitten, proberen we zoveel mogelijk
verkopen te garanderen via onze webshop. Daar krijg je een account op zodra je lid
geworden bent - Ons te helpen dit project mee te organiseren en op te zetten. We kunnen alle hulp en
kennis gebruiken.
Jakob Clymans
Afbeelding FFF
Reactie toevoegen