Tijd voor een ambitieus investeringsbeleid van banken rond wegwerpplastics
Onze planeet verdrinkt in plastic. Vooral wegwerpplastics schaden onze planeet én gezondheid enorm. We spreken van een echte plastic-crisis of plastic soup. Tussen 1950 en 2017 is meer dan 9,2 miljard ton plastic geproduceerd, waarvan ruim de helft na 2005. Elke ton plastic = vijf ton CO2! Dat wegwerpplastic is moeilijk te recycleren. Van al het wegwerp plastic dat ooit is gemaakt, werd maar 9% effectief gerecycleerd. Om het probleem echt aan te pakken moeten we dringend minder plastic maken en gebruiken. Volgens wetenschappers nadert de ecologische schade door wegwerpplastics een kritiek punt, op zee en te land. Toch wil de sector blijven groeien. Precies dat is één van de bezwaren tegen Project One van Ineos. Ineos wil nog grotere hoeveelheden grondstoffen voor plastics nog goedkoper ter beschikking stellen. Tegelijk zien we dat de haven van Antwerpen ook een doorslaggevende rol speelt in de nefaste handel en dumping van oude plastics. We zitten in Vlaanderen dus met de neus op het plastic probleem.
Wie heeft er belang bij zoveel ravage, behalve de plasticproducenten zelf? Fairfin onderzocht hoe bedrijven in de voedingsindustrie, zoals AB Inbev, Coca Cola en Carrefour behoren tot de grootste verantwoordelijken in de plastic-crisis. De verkoop van wegwerpplastic levert hen royaal winst op. Hun lobbyisten halen alles uit de kast om dit model zo lang mogelijk in stand te houden en regelgeving tegen te houden.
Maar ook onze banken spelen een belangrijke rol. Zij investeren immers maar liefst 78 miljard in bedrijven die de plasticberg vergroten zonder voorwaarden op te leggen rond het gebruik van plastic. Op die manier negeren ze de risico’s die deze investeringen met zich meebrengen. Voorwaarden opleggen is echter in het belang van de banken zelf want nieuwe en strengere regulering voor het gebruik van plastic is volop in de maak.
FairFin vraagt daarom dat banken hun blinddoek afnemen en hun investeringen in de voedingsindustrie afhankelijk maken van een drastische daling in het gebruik van wegwerpplastic.
De #onzecenten-campagne van GvK benadrukte al dat geld kan bijdragen tot een duurzame wereld. Omdat het massale gebruik van wegwerpplastics flagrant in strijd is met onze bekommernis om een duurzame toekomst, zetten we mee de schouders onder de campagne van Fairfin. We vragen een investeringsbeleid dat kredietverlening koppelt aan transparantie over het gebruik van wegwerpplastics en aan ambitieuze doelstellingen om het gebruik ervan af te bouwen.
Daarom sporen de Grootouders voor het Klimaat samen met Fairfin
🕚 De banken aan om hun blinddoek af te zetten. Het is met andere woorden tijd om investeringen in de voedingsindustrie afhankelijk te maken van een drastische daling in het gebruik van wegwerpplastic.
🕚 De federale overheid aan om als aandeelhouder van zowel BNP Paribas als Belfius haar verantwoordelijkheid op te nemen en ervoor te zorgen dat deze banken snel een investeringsbeleid voorleggen dat als voorbeeld kan dienen in het keren van de plastic-crisis.
het gaat echt heel gemakkelijk. Ik stuurde de brief naar drie banken waarmee ik relaties heb: Triodos, Argenta, BNP… En nu maar hopen dat ze uit die breiven besluiten trekken.