En toen verkochten wij onze auto

En toen verkochten wij onze auto

Tris Segers deed als Grootouder voor het Klimaat mee aan de Code Rood. Je weet wel die actie van Burgerlijke Ongehoorzaamheid tegen TotalEnergies, die blijft investeren in fossiele energie en daarmee reuze winsten boekt… Tris is heel actief in de Mechelse burgerbeweging Klimaan. Op de interessante website van Klimaan beschreef ze hoe ze er toe kwam om zonder eigen auto door het leven te gaan. Wij mochten haar getuigenis overnemen.

In 2019 werd hij 10 jaar. Voor ons was de Opel Combo Tour met grote achterklep een ideale wagen om alles in te laden als we gingen kamperen. Ook leuk om droog onder de klep te kunnen zitten in de koffer om onze wandelschoenen aan of uit te trekken. 123.000 km hebben we er mee gereden, verschillende keren tot aan de Alpen en de Pyreneeën. Bergop ging wel wat traagjes, maar daar maalden wij niet om.

Vanaf het begin legden we wat centjes opzij, voor als onze trouwe vierwieler het zou begeven.

Zijn er alternatieven?

Toen kwam het besef dat onze verplaatsingen met de auto een grote voetafdruk achterlaten op onze planeet. En met dat voortschrijdend inzicht maakten we na 10 jaar de balans op. Kopen we nog een nieuwe (of andere) wagen, of kunnen we het misschien wel zonder? Af en toe kwamen er al wat grotere kosten aan onderhoud en herstellingen. Wat kost die wagen ons eigenlijk op jaarbasis? Zijn er alternatieven? Waarvoor gebruiken we de wagen eigenlijk?

Mijn partner en ik spraken af om een heel jaar lang de auto enkel te gebruiken als het echt nodig was, en dit systematisch bij te houden in een Excel document. We noteerden de reden waarom we hem gebruikten en het aantal kilometers dat we aflegden. Ondertussen bekeken we alle alternatieven. Op het einde van het jaar berekenden we wat de kostprijs van het rijden met de eigen auto was t.o.v. het gebruik van Cambio, Partago, Dégage of Cozywheels. Dat zijn allemaal initiatieven voor autodelen.

Boodschappen deden we allang met de gewone fiets en een handige fietskar. Zelfs om naar het containerpark te gaan gebruiken we de fietskar. In de stad verplaatsen we ons meestal te voet. Het beginpunt van onze wandeltochten kunnen we meestal met de trein of de bus bereiken. Kamperen kan ook met een deelwagen. Het aanbod is zo groot dat we gemakkelijk een vergelijkbaar of zelf groter model dan onze wagen kunnen lenen.

Alleen maar voordelen

Financieel sloeg de balans door in het voordeel van de deelmobiliteit. We besloten een Cambio-abonnement te nemen omdat de stad Mechelen een financiële compensatie geeft voor wie zijn nummerplaat inlevert. Ondertussen rijden we af en toe ook met een van de elektrische wagens van Partago dankzij onze Klimaan-aandelen.

Nu, 2 jaar later, hebben we er nog geen spijt van gehad. Financieel hebben we er alleen nog maar voordelen uit gehaald. We verhuren onze autostaanplaats en met dat geld alleen al kunnen we maandelijks onze autoverplaatsingen betalen. Of we houden dat bedrag gewoon over. We hebben geen kosten meer aan onderhoud of reparatie enz…

En we rijden meestal met een gloednieuwe elektrische auto.

Wat een zaligheid!

Ook zin om het eens uit te proberen? Meer info over autodelen vind je hier.

Tris Segers

Foto: copyright stad Mechelen.

Reactie toevoegen

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met * .