Wanneer

09/08/2025    
Hele dag

Evenement type

Fietsers naar Klimaattop passeren in Vlaanderen

De 30ste bijeenkomst van de Klimaattop, COP 30, vindt plaats in Belem, Brazilië en vindt plaat van 9 tot 21 november 2025. Maar op 14 mei 2025 zijn 5 fietsers van de COP30 Bike Ride in Bakoe, Azerbeidzjan, vertrokken. Daar vond vorig jaar de 29ste COP plaats. De ESTAFETTEfietstocht doorkruist meerdere landen en zal met een zeilboot de Atlantische oceaan oversteken. De estafettefietsers willen onderweg en op de Top zelf pleiten voor de promotie van de fiets om zo de uitstoot van broeikasgassen af te remmen.

Op zaterdag 9 augustus fietsen ze van Antwerpen naar Brussel of Halle. Ook de Grootouders voor het Klimaat zien in het fietsgebruik een interessant middel om de eigen gezondheid en die van de planeet te beschermen. Vandaar de oproep om een stuk mee te fietsen.  Je kan meefietsen tot het station van Mortsel, Mechelen, Brussel of Halle. Dan kan je met de fiets terugkeren. Je kan ook van andere plaatsen naar contactpunten onderweg fietsen. Plaatsen en uren worden hier nog meegedeeld. Je zorgt in elk geval zelf voor je eventuele picknick.
Er zullen contacten plaatsvinden met plaatselijke overheden in Mortsel, Mechelen en Brussel. We vragen die overheden hun plannen om het fietsbeleid in hun steden te versterken uit te leggen in een brief. Die brieven zullen de laatste estafettefietsers in Belem overhandigen aan de deelnemers aan de klimaattop. Het moet hen aansporen om op hun beurt ambitieuze en rechtvaardige klimaatmaatregelen uit te werken.

De tocht gaat door 20 landen en de fietsers leggen ongeveer 17.000 km af.

Hier meer info over dit internationaal initiatief

10 fietsvoorstellen voor klimaattransitie
Die leggen de fietsers tijdens hun tocht voor aan lokale overheden. Ze zullen die ook in Belem op de Klimaattop presenteren.

1/ Voltooi tegen 2030 een basisnetwerk van fietspaden, met name met interstedelijke EN multimodale verbindingen voor dagelijkse verplaatsingen. Als de basis al aanwezig is, maak het dan ambitieus!
2/ Verminder het autoverkeer door zowel de snelheid als het volume te beperken.
3/ Ontwerp specifieke plannen voor 2030 die alle mogelijke hefbomen omvatten om het fietsen te ontwikkelen (met passende, specifieke financiering en implementatiebeoordelingen waarbij de fietsverenigingen worden betrokken).
4/ Vergroot het aantal exclusieve fiets-/wandelgebieden aanzienlijk tegen 2030 in de buurt van scholen, openbaarvervoersknooppunten, lokale winkels en groene zones.
5/ Zorg voor voldoende fietsenstallingen in vervoersknooppunten, winkelgebieden (!), scholen, kantoren en woningen tot 2030 (inclusief bakfietsen).
6/ Creëer een moment en een plek voor fietsen: één groot jaarlijks fietsevenement voor alle leeftijden om een breed publiek te bereiken + één “huis van de fiets” om te repareren, te trainen, elkaar te ontmoeten, gasten te ontvangen…
7/ Trainen en informeren: training, vooral voor kinderen onder de 12 en vrouwen, voor beter fietsen en empowerment; financiële voordelen promoten (de kosten zijn tien keer hoger per jaar voor een auto!).
8/ De bijbehorende economische sector (diensten, productie, leasing, delen…) ontwikkelen via specifieke fiscale stimuleringsmaatregelen/subsidies.
9/ Ontwikkeling van logistiek met bakfietsen voor “last mile”-bezorging (uit een recent onderzoek blijkt dat 42% van de bezorgingen met bestelwagens ook met bakfietsen kan worden gedaan).
10/ Regelmatige implementatie en uitwisseling van indicatoren om te meten en te monitoren (tevredenheid, ongevallen, omvang van het speciale netwerk, modaal aandeel…).

Achtergrondinformatie

Vervoer is verantwoordelijk voor bijna 30% van de uitstoot van broeikasgassen. Als openbaar vervoer, lopen en fietsen 80% van de stedelijke verplaatsingen zouden uitmaken, zou de uitstoot 50% lager zijn (*). Van deze drie vervoerswijzen is fietsen zowel een vervoerswijze die actief kan worden gepromoot als een vervoerswijze die de meest bescheiden investeringen in de kortste tijd vereist. 75% van de stedelijke verplaatsingen is korter dan 5 km en 42% van de leveringen in de stad zou met een bakfiets in plaats van een bestelwagen kunnen worden gedaan.

(*) Bron: PATH Partnership for Active Travel and Health

© 2025 The Cop bike ride en GvhK