© Kris Baetens

Grootouders ijveren voor park in plaats van luchthaven

De regionale afdelingen van Grootouders voor het Klimaat breiden hun interesse- en actieveld steeds meer uit. Afgelopen zaterdag 2 december fietste de Antwerpse afdeling van Grootouders voor het Klimaat rond de terreinen van de luchthaven van Deurne. Ze werden gegidst door Piet De Roeck, gedreven gangmaker van het burgerplatform Vliegerplein dat ervoor ijvert om van een onrendabele luchthaven in dicht bevolkt gebied eindelijk de nabestemming park waar te maken.

Berekoud was het op 2 december toen een 15-tal Grootouders voor het Klimaat afspraken aan de ingang van het luchthavengebouw. Maar de anderhalf durende fietstocht was razend interessant. Piet De Roeck van burgerplatform Vliegerplein legde de jarenlange strijd tegen het hardnekkige in stand houden van de luchthaven op een 10-tal stopplaatsen haarfijn uit.

Piet De Roeck van burgerplatform Vliegerplein kent het dossier als zijn broekzak en legt het haarfijn uit aan de Grootouders

Over hoe de luchthaven eigenlijk altijd bedoeld was als kleine zakenluchthaven maar zakenvluchten – uitgezonderd de privé-jets die je kan reserveren voor een smak geld – nooit succesvol bleken. Over hoe de Vlaamse Regering een LOM-LEM-constructie opzette waardoor het eigenlijk de Vlaamse belastingbetaler is (de LOM is de LuchthavenOntwikkelingsMaatschappij en dus overheid) die de onrendabele luchthaven (de LEM is de LuchthavenExploitatieMaatschappij die privé is, het Franse Egis) financieel in stand houdt. Over de vele bouwmisdrijven op het luchthaventerrein, over hoe de luchthaven van een kleine zakenluchthaven in 2014 een toeristische luchthaven werd.

Bij het horen van dit alles vielen vele grootouders figuurlijk van hun stoel. Klap op de vuurpijl is het verhaal van de Belgische minister van Verkeerswezen Bertrand in 1964 (!) die verkondigt dat de luchthaven van Deurne moet ophouden te bestaan vanaf het moment dat er een autoverbinding is tussen Antwerpen en Zaventem. Intussen is er ook al een treinverbinding. Onbegrijpelijk dat deze luchthaven er nog steeds is terwijl er een in de buurt is.

En de officiële nabestemming in het gewestplan is nog altijd park. De Antwerpse grootouders zijn na deze fietstocht onverzettelijk. Maak van deze strategische plek van 190 ha tussen stad en rand een plek van de toekomst. Een park, recreatie, terug wat landbouw, een plek die voor vergroening en verkoeling zorgt vlakbij de hitte van de stad. En die voor de samenleving rendabel is in plaats van onrendabel nu.

Vlaamse Regering : Deurne blijft tot 2040 en mag uitbreiden

Amper 3 weken na onze fietstocht en vlak voor de kerstvakantie beslist de Vlaamse Regering op 23 december 2022 dat de Antwerpse luchthaven niet enkel mag blijven voorbestaan, maar zelfs mag uitbreiden. Met meer zaken- en passagiersvluchten. Vliegerplein reageert verontwaardigd : “dit is geld pompen in een zinkend schip”, zegt Piet De Roeck daarover in Het Laatste Nieuws.

Antwerp Airport blijft open én groeit verder: “Ze pompen geld in een zinkend schip, steken hun kop in het zand” | Antwerpen | hln.be

Foto : Wim Dolfyn

Eén antwoord

Reactie toevoegen

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met * .

negentien + 20 =