Beperk de snelheid op de snelwegen tot 100 km per uur. Dat was het meest opvallende voorstel van de federale koopkracht-expertengroep die premier Alexander De Croo eind april in het leven riep. Het werd vorige week weer brandend actueel. ‘Door 100 km per uur te rijden in plaats van 120 kun je 10 procent van het verbruik uitsparen. Het is ook goed voor de luchtkwaliteit, voor de veiligheid en om files tegen te gaan. Het is dus heel logisch om dat te doen’ zeggen de voorstanders zoals vice-premier Petra De Sutter. Minder verbruik en minder uitstoot, het lijkt dus een goede klimaatmaatregel die bovendien goed is voor de portemonnee, de files en de veiligheid. Maar daar is niet iedereen het mee eens. Een boeiende discussie.
Te betuttelend en niet van toepassing op elektrische wagens
Zo werd het voorstel in het parlement een ‘te betuttelend voorstel’ genoemd. ‘Ik zie er geen meerwaarde in om dat vanuit de overheid op te leggen. Dat lijkt mij geen grote prioriteit’, zegt een parlementslid. ‘Het is wel goed dat veel mensen zich daar bewuster van worden en dat het goed kan zijn voor hun portemonnee. Zij zullen zich misschien zelf al aanpassen.’ Anderen stippen aan dat het ‘puur rationeel’ geen slecht voorstel is. ‘Maar de weerstand daartegen is behoorlijk groot en dan moeten we het ook kunnen handhaven, anders is het een maat voor niets’. Nog argumenten van tegenstanders : ‘zeker niet lineair 100 km per uur voor iedereen en overal’, neem de elektrische wagens, het heeft weinig zin om die aan 100 km per uur te laten rijden om brandstof te besparen.’
Neem zelf de beslissing om trager te rijden
Door de discussie op het federale niveau kwamen ook de tongen van de Vlaamse regering los. Een opvallende uitspraak in dat verband kwam er van de Vlaamse mobiliteitsminister Lydia Peeters, hierin bijgetreden door CD&V-voorzitter Joachim Coens : “wie minder brandstof wil verbruiken kan perfect zelf beslissen om zijn of haar rijstijl aan te passen. Geen algemene snelheidsverlaging op onze Vlaamse autosnelwegen’ zei de minister zelfverzekerd. Er circuleerde vrijwel onmiddellijk een petitie waarbij mensen zich vrijwillig engageren om max. 100 km/uur te rijden op onze snelwegen :https://www.petities.com/100_is_de. Dat wordt dan weer tegengesproken door verkeersdeskundigen die wijzen op het onveiligheidsrisico door verschillende snelheden. Dirk Lauwers bijvoorbeeld, gastprofessor aan de Universiteit van Antwerpen, vindt het idee van de minister niet zo slim. “Wanneer een grotere groep weggebruikers 100 gaat rijden tussen een meerderheid die 120 aanhoudt, krijg je weer méér snelheidsverschillen, waardoor net vaker ongevallen ontstaan”, was zijn reactie.
Frank Deboosere gaat voor 90km/h
Iemand die al jaren pleit ik voor de invoering van een verlaging van de maximumsnelheid en wel tot 90 km/h is onze weerman Frank Deboosere. ‘Minder verkeersslachtoffers. Minder vervuiling. Minder stress. Sneller op je werk tijdens spitsuren. Veel goedkoper. Veel stiller. Beter voor je motor. Minder fijn stof. Minder stikstofdepositie. Een lager verbruik. Het is geen toeval dat bij blokrijden een snelheid van 90 km/h wordt gehanteerd. Zo kan je het grootst aantal voertuigen veilig van punt A naar punt B brengen. Zie ook : ‘Frank Deboosere – Mobiliteit auto en ons interview met Frank Deboosere Tussen hoop en vrees: interview Frank Deboosere – Grootouders voor het Klimaat
Benieuwd hoe de discussie verder verloopt, we houden u op de hoogte.
Akkoord met Dirk Lauwers. Als, bij druk verkeer, iedereen 120 rijdt rij ik ook zo snel, uit veiligheidsredenen. Maar bij rustig verkeer verkies ik 90.