Koen Nelissen 20160713151542

Koen Nelissen

Koen Nelissen (° Mortsel, 1952 ) is een artistieke duizendpoot: hij schildert en beheerst ook de moeilijke achterglasschilderkunst (verre églomisé). Hij maakt beelden en inventieve installaties en is tevens componist en violist. Veertig jaar geleden speelde hij zelfs in het orkest van Francis Bay en het Symfonisch Orkest van de BRT.

Als beeldend kunstenaar brengt Koen Nelissen in zijn werk verbeelding en verbinding samen, waarden die hij als ambassadeur deelt met de Grootouders voor het Klimaat.

“Mijn motivatie om deel te nemen aan grootouders voor het klimaat is dat ik geloof dat Kunst de wereld niet kan redden maar wel een boodschap kan brengen om de wereld te verbeteren. Mijn werken in het Rivierenhof dragen daar zeker toe bij.”

Welkom, Koen Nelissen.

Met de tentoonsteling Re’vierenhof was Koen Nelissen volop bezig net toen de coronacrisis uitbrak. De werken waarnaar hij verwijst zijn nog tot het einde van 2020 te zien in de openluchtexpositie van Rivierenhof (Deurne). De verbindende thema’s die hij koos, staan door de coronacrisis in een niet-bedoeld licht, maar ze zijn nog even toepasselijk: Respect, Recycle, Reinvent, Reintegrate en Reconnect. Het zijn woorden die spelen met de Re- van Re’vierenhof, maar ook waarden die nuttig zullen zijn in de dagende maatschappij. Grootouder Lieve Van Damme bezocht de tentoonstelling en was onder de indruk.


Koen Nelissen zegt het met kunst

Bezoeker en criticus van dienst: Lieve Van Damme

Midden maart 2020, jawel in volle uitbarsting van de Eerste Coronagolf, kon in het Rivierenhof in Deurne toch de boeiende tentoonstelling “Re’vierenhof openen.  Maar liefst 28 installaties van kunstenaar Koen Nelissen gaan in het park tot einde 2020 de dialoog aan met het publiek over de uitdagingen van onze maatschappij.

Corona drukte wel zijn stempel op de tentoonstelling: de feestelijke opening moest de provincie Antwerpen helaas afgelasten. Maar de plaatsing van de installaties kon doorgaan. Het voorziene grondplan met de looproute, dat wachters normaal zouden uitdelen, is wegens corona dan weer niet verkrijgbaar. Dus bezoeker: print thuis voor jezelf het plannetje. Of gebruik de QR Reader. Nog een tip: kom binnen langs de hoofdingang (Turnhoutsebaan 246, Deurne), anders mis je misschien  nr.1, de indrukwekkende smaakmaker voor je tocht. Veel werken bevinden zich rond de grote vijver en het aanpalende grasveld.

Andere  zijn dan weer een eindje verderop te vinden, in een gedeelte van het park waar de natuur haar gang mocht gaan. De bewegwijzering daar is niet ideaal, maar als bezoeker word je beloond door de contrasten tussen de installaties en de lichtelijk ontspoorde natuur.

In het park is er ruim plaats om de installaties van kunstenaar Koen Nelissen volop tot hun recht te laten komen. Hij werkt uitsluitend met afvalmaterialen die hij “re-uset”. Hij is uitermate veelzijdig en gebruikt verschillende technieken. Dit is hedendaagse kunst. Ze stelt vragen, nodigt uit tot nadenken, tot interpretatie. Wat de kunstenaar precies bedoelt is niet zo belangrijk. Belangrijk zijn wel de associaties die de werken oproepen, de aanzetten tot reflectie, tot nadenken over de wereld rondom ons. Vaak terugkomende verwijzingen in de titels zijn respect, recycle, reinvent, reconsider, reintegrate, repair en reconnect.  Vandaar “Re’vierenhof”. En geef toe, deze termen hebben zeker voor klimaatactivisten een duidelijke en  maatschappijkritische betekenis, waarin wij ons moeiteloos kunnen herkennen.

Sommige werken gingen tot onder mijn vel: zoals het verroeste, lege roeibootje op de droge ondergrond. Waar waren de opvarenden naartoe, die het uitzicht hadden op de voorgespiegelde betere wereld ? Let daar zeker op de weerkaatsende plank achter het bootje!

Of wat te denken van de witte  figuren, gevangen in betonroosters? Of de zebrakoppen in de opgehangen kooien. Wat doen de heersers in de wereld onze medemensen, de dieren en de natuur aan? Waarom betalen ze om een Zebra te kunnen neerknallen? Hoe zal onze toekomstige wereld eruit zien? Zullen we in de restanten van dode bomen noodgedwongen metalen takken aanbrengen? Welke natuurramp hebben de  vogels meegemaakt, die nog slechts door tape bijeengehouden worden?

Sommige werken vond ik dan weer grappig: de rechthoekige zuil bestaande uit smartphones. Hallo, ik hoor u niet, Hallo? Hallo?  Een moderne toren van Babel? Of een pseudo eremonument voor Facebook en Instagram? ? Ik stond wat beschaamd te gniffelen bij een kleurrijk groepje grote figuren, zorgvuldig opgebouwd uit allemaal kleine voorwerpen, kinderspeelgoed dat rechtstreeks uit mijn zolder leek te komen. Ai ai, een confrontatie met ons eigen consumentisme! Of het everzwijn op een vlot waarrond de eenden kwaakten. Ons ecosysteem op drift?

En zo legt Koen Nelissen de vinger op onze wereld en op ethische vraagstukken. Als geen ander brengt hij ons tot nadenken. Het geeft niet dat je niet geraakt wordt door alle werken, er zijn er genoeg die wel aan je zullen blijven plakken. Een straffe expositie! In mijn hoofd bleef ze nog dagenlang hangen.

Belangrijk om weten in Coronatijd: de werken staan verspreid  over een zeer grote oppervlakte. Het bezoek aan deze tentoonstelling is 100 % veilig, ook voor risicopersonen. Social distancing is daar vanzelfsprekend.

Gratis toegang


Het volgende project van Koen Nelissen werkt met een selectie van foto’s en de reactie die ze bij verschillende kijkers oproepen.

Reactie toevoegen

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met * .

1 × 3 =