Hoe plant De Lijn haar modal shift voor de Oosterweelverbinding ?

Aan de rand van ’t Stad bouwt men een parking. Het wordt een parking voor 1500 wagens afkomstig uit het Waasland en verder. Van alle wegen die naar het plaatselijke Rome leiden, vraagt die ene via de presidentiële tunnel zowat het meeste geduld. Daarom is men naar de tekentafel getrokken, gaan palaveren, met cijfers gaan goochelen en onderhandelen om de koning in de toekomst vlotter over, onder, naar en rond de Scheldestad te loodsen.

De plannen lokten veel reacties uit, vooral om hun negatieve effect op de gezondheid van de Antwerpenaars. Wakker geworden door protesterende kinderen onder de gedroomde Lange Wapperbrug en ook door een onderzoek van Airbezen, heeft de stad intussen een lage-emissiezone (LEZ) geïnstalleerd om de fijne stoffen voor zijn bewoners te doen verminderen. Oude wagens komen er niet meer in: die moeten rondjes rijden of langs de stadskassa passeren. Eind 2019 bracht de LEZ voor de stadskas reeds 30 miljoen euro op of gemiddeld 800.000 euro per maand (sinds begin 2017). We hopen dat dit geld ter plaatse geïnvesteerd wordt in duurzame projecten.

Maar dus, voor de oude auto’s en voor alle vermijdbare auto’s in de Kennedytunnel, een gigantische parking aan de rand van Antwerpen. Oosterweel voorziet in die parkeerplaatsen zodat autobezitters van daaruit hun reis duurzaam kunnen verderzetten: met de (deel)fiets (30 +150 stuks voorzien), de deelauto (15 beschikbaar) , de step, … of door de tram te nemen naar het stadscentrum. Het tramspoor dat er nu langs loopt – richting Zwijndrecht – krijgt een betonnen bedding en er komt een nieuwe keerlus zodat voortaan alle tramlijnen langs de parking kunnen passeren. Alleen zullen in de toekomst nog slechts 3 tramlijnen (3-9-15) de Schelde oversteken. (nu zijn dat er nog 4).

In het gebied rond de parking en rond de op- en afritten van Linkeroever, de expresweg, Zwijndrecht, en Kruibeke gonst het al maanden van de bedrijvigheid. De eerste slachtoffers waren de bomen. Zij werden zonder inspraak ontheven van hun spontane of geplante bufferende taak tegen geluidsoverlast. Enkele werden inmiddels al gedeeltelijk vervangen door palen die verder niks hoeven te doen. De van de bomen meegenomen opvang van CO2 ligt er dus voor minstens 20-30 jaar nagenoeg stil.

Rond het bomenkerkhof veranderde het gebied in geen tijd in een uitgestrekte zandwoestijn(1) met bergen die zich lijken te verplaatsen en bruggen die gaan en komen. Daarlangs wonen mensen die voorzien werden van persoonlijke oordoppen tegen nachtelijk of kakelvroeg tumult. Intussen laveren eindeloze rijen blinkende auto’s in en uit de tunnel en de stad, zich intussen verkneukelend om het geluk dat corona nu de noodzakelijke 30.000 wagens thuis en dus van de werf weghoudt.

Deze Werf van de Eeuw speelt zich niet alleen in het westen van Antwerpen af: ook in het noorden en het oosten van de stad worden de werken uitgevoerd of voorbereid ter verbetering en bevordering van de bereikbaarheid van de stad en van de mobiliteit in en rond metropool. Het gigantische project draagt de naam Oosterweelverbinding en is genoemd naar een verdwenen havendorp bij het Antwerpse Noordkasteel, waar nu de petroleumdokken liggen. Met een projectnaam als deze mag het niet verbazen dat de auto de hoofdrol toebedeeld kreeg, en dat voor de fiets en het openbaar vervoer een “aansluitende” rol voorzien is. Toch moet dat leiden tot een modal shift. (De Grote Verbinding)

Dus ook bij de tramhalte aan P+R Linkeroever. Dat hopen we tenminste, want 1500 auto’s bevatten evenveel of meer potentiële tramreizigers. Bovendien wordt aan de overzijde van de expresweg, bij het op- en afrittencomplex Linkeroever een nieuwe wijk met 450 woningen en 1100 appartementen en kantoren gebouwd.

Het stadsuitbreidingsproject Regatta doet me denken aan een uit het niets verschenen Chinese stad. “Wonen op niveau” staat er op vele banners te lezen. De slogan verwijst waarschijnlijk naar de vele winkels die er op het gelijkvloers een plaatsje zullen kunnen bemachtigen. Het belooft een zoemende wijk te worden, daar aan diezelfde Blancefloerlaan.

Noot: voorlopig ligt deze wijk in de hoek van de E17 en de op/afrit naar Linkeroever. Deze afrit verdwijnt hier mettertijd. Hij wordt vervangen door een afrit Linkeroever Zwijndrecht nabij de P+R parking (2).

Als De Lijn zal moeten instaan om al deze mensen ( P+R Linker­oever én Regatta wijk én P+R Zwijn­drecht én Linker­oever) in de toekomst op een vlotte en regel­matige manier van en naar het stadscentrum en de haven te brengen, dan vergt dat een substantiële uitbreiding van hun diensten, materieel en personeel. Zou het dan kunnen dat De Lijn uitbreidings­plannen heeft en geen verdere besparingen moet doorvoeren? Of dienen de gepromote en verbeterde fiets­paden op Linker­oever – 16.5 km – om jong, ouder en heel oud vooral op eigen kracht het stadscentrum te doen bereiken via de voetgangerstunnel of de geplande fietsbrug- of zelfs fiets­tunnel (2,3 km)? Voor die fiets­tunnel(3) moet je fietsen over zo’n 8-tal rijstroken die in en uit de Kennedytunnel gaan, via een gulle ecobrug boven wellicht… auto’s in de file.

We hopen daarom op grote uitbreidingsplannen qua vervoermiddelen en personeel voor De Lijn, want anders zullen ook hier telkens opnieuw beelden van overvolle trams opduiken. Ze zullen in bijzonder schril contrast staan tot de ruimte die hier voorzien, toebedeeld, ingenomen en opgeëist wordt door koning Auto. Iets wat ons doet vermoeden dat uiteindelijk de beoogde modal shift een slag in het Scheldewater wordt.

(get.) Klimaatoma, een bezorgde gebruiker van het openbaar vervoer

(1) Op de instagrampagina’s van de Oosterweelverbinding vind je meer foto’s van de werf, zoals hier en hier
(2) Op de pagina ‘Project Atlas’ van de website Oosterweelverbinding kun je de ligging beter bekijken
(3) Op de site van de Oosterweelverbinding vind je een fietskaart


Illustraties op deze pagina: eigen foto’s

Reactie toevoegen

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met * .