IMG_5737 antwerpsetram_169

Mobiliteit : in Antwerpen zit de shift in het slop

Een van de grote klimaatuitdagingen is om onze mobiliteit te verschuiven van auto en vrachtwagen naar fiets en openbaar vervoer. Die naar fiets lukt aardig, maar de shift naar openbaar vervoer zit in het slop. En die naar auto en vrachtwagen wint steeds meer veld. Bijvoorbeeld in Antwerpen, het wordt steeds duidelijker dat het in de grootste stad van Vlaanderen de verkeerde richting uitgaat.

De reizigersvereniging TreinTramBus zegt het allang : “er is een shift richting fiets en auto, maar weg van het openbaar vervoer”. Een shift richting auto en weg van het openbaar vervoer : dat kwam mooi samen in de Antwerpse berichtgeving op 29 en 30 september. Op 29 september kopt GVA “milieubewegingen waarschuwen regering voor historische fout rond Oosterweel” en op 30 september lezen we in dezelfde krant : “Trams blijven voorlopig hun oude traject reizen.

Oosterweel : meer wagens en vrachtwagens

De fundamentele kritiek op het Antwerpse Oosterweelproject is er al langer, maar zeker sinds de PFAS-affaire laait die kritiek terug op. Is de Oosterweelverbinding een project van de toekomst of van het verleden ? Op 29 september lezen we in GVA verschillende actiegroepen die waarschuwen voor een historische fout. : “De Oosterweelverbinding zal meer auto’s en vrachtwagens aantrekken. Zeker gezien de haven van Antwerpen wil uitbreiden met een capaciteit van 4 miljoen containers”. In het Milieueffectenrapport wordt – aldus de actiegroepen – geen rekening gehouden met het aanzuigeffect op de rest van Vlaanderen en dus ook niet met de extra uitstoot van fijn stof en stikstof”.

Openbaar vervoer : steeds minder

Op 30 september lezen we in diezelfde Gazet Van Antwerpen : “Trams blijven voorlopig hun oude traject rijden”. Da’s positief voor de strijd die door burgers, politiek en ook Grootouders voor het Klimaat geleverd werd voor het behoud van bestaande Antwerpse tramlijnen, maar betekent eigenlijk dat de hervorming van het openbaar vervoer in het slop zit. Want de reden waarom het openbaar vervoer niet hervormd geraakt is dat het nog steeds moet opereren binnen hetzelfde budget omdat de Vlaamse Regering hier niet in investeert.

Reactie toevoegen

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met * .

2 × 1 =