OPEN BRIEF AAN DE VLAAMSE OUDERENVERENIGINGEN

Persbericht – 13/09/2019

OPEN BRIEF AAN DE VLAAMSE OUDERENVERENIGINGEN

Op 20 september staat Grootouders voor het Klimaat er weer als steun aan de jeugd op de GLOBAL STRIKE FOR FUTURE III in Brussel.

De Grootouders voor het Klimaat (GvK) laten de kleinkinderen niet in de steek!
Als pluralistische vereniging vragen wij alle senioren(organisaties) hun leden op te roepen om mee op te stappen achter ons spandoek.
GvK heeft liefst dat iedereen de witte hesjes aantrekt, maar ook hesjes en vlaggen van andere bewegingen zijn welkom. We willen een heel divers gezelschap van ouderen zijn, verbonden door de zorg voor de volgende generaties.
Meer dan 40 bekende ouderen -al dan niet met kleinkinderen- hebben intussen aanvaard Ambassadeur te worden. We vragen ook aan hen om mee op te stappen.
Die Ambassadeurs onderstrepen het pluralistische karakter van de jonge vereniging.

Sinds deze zomer kunnen we er niet meer naast kijken, de hittegolven, droogte, te laag grondwater in onze streken, wereldwijd smeltend ijs, branden in Siberië, het Amazonewoud, Cyclonen op de Bahama’s en recent in Japan. Men kan niet meer ontkennen.

Onze vragen aan de politiek zijn ondertussen welbekend: luister naar de wetenschappers en neemt verantwoord actie, dit is een crisissituatie.

Wij merken bij vele mensen het besef en de ongerustheid over deze klimaatcrisis, terwijl het aan politieke kant oorverdovend stil blijft. Er groeit ongeduld, de afstand tussen de burger en de politiek is zeer groot.

Er zijn positieve tekenen: de nieuwe EU commissievoorzitter Ursula von der Leyen en haar uitvoerend vicevoorzitter voor klimaat Frans Timmermans willen van Europa tegen 2050 het eerste klimaatneutrale continent maken. Dat klinkt hoopgevend.

Ook de regeerakkoorden voor Het Waalse gewest en het Brusselse gewest ogen positief.

Dat is een groot contrast met het Vlaamse en Federale niveau. Graag citeren we onze ambassadeur Jan Peumans uit een recent interview in Humo. (3.09.19): “Ik vind de startnota van Bart De Wever weinig ambitieus. We moeten ons stilaan realiseren dat we een grote omslag moeten maken. Punt.”

We zijn ook al de slechtste leerling in de klas voor klimaatdoelstellingen. Er is de verplichting een klimaatplan aan de EU voor te leggen tegen einde dit jaar, hier ook geen ambitieuze invulling, terwijl vb Nederland of Finland al geruime tijd ambitieuze plannen hebben laten berekenen en voorleggen.

Zie ook: https://www.facebook.com/events/1270173873170094/

Praktisch:
wij komen samen om 13.00u aan EXKI, rechts bij het verlaten van het Noordstation. Een aantal van onze ambassadeurs hebben ook hun aanwezigheid bevestigd, zoals Reinhilde Decleir, Kristien Hemmerechts, Vera Dua, Geertrui Windels, Geert van Istendael e.a.
Rond 13.45u stellen we ons op binnen de klimaatmars, die richting Schumanplein vertrekt.

Contacten:
– Prof. Dr. Bernard Hubeau, co-voorzitter: 0495 36 52 85  – bernard.hubeau@telenet.be Emeritus gewoon hoogleraar Faculteit Rechten en Faculteit Sociale Wetenschappen Universiteit Antwerpen, gastdocent aan de Faculteit Recht en Criminologie Vrije Universiteit Brussel – Hugo Van Dienderen co-voorzitter: 0495 52 37 69 – hugovandienderen@gmail.com
Gewezen VRT-radio-journalist en gewezen volksvertegenwoordiger
– Perscontacten: Koen Platevoet: 0498.51.68.42 – koen.platevoet@gmail.com

Waarvoor staan wij? Dat vindt u in ons Manifest.

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met * .