ecolo 9 CC

Ride the Tide fietste langs de Vlaamse overstromingslijn (van 2100)

‘Ride the Tide’ met Climate Express van 6 tot 9 oktober

Als aanloop naar de klimaatconferentie in Glasgow (COP26, 1-12 nov 2021) fietste Climate Express in 4 etappes langs de overstromingslijn van Vlaanderen in 2100 onder het motto “Als we het tij niet meer gekeerd krijgen”. Grootouders (GvhK) én Grands-Parents (GPC) fietsten mee, en GvhK maakte dat er op enkele plaatsen onderweg een feestelijke ontvangst was.

Het traject: woensdag 6 oktober: Poperinge naar Jabbeke, donderdag 7 oktober: Jabbeke naar Deinze, vrijdag 8 oktober: Deinze naar Breendonk, zaterdag 9 oktober: Breendonk naar Antwerpen. De die-hards fietsten op zondag 10 oktober ook nog van Antwerpen naar Brussel, waar ze de klimaatmars op gang trokken en zich via de kleine ring naar het Jubelpark repten.

Verslag: Nico De Beukelaer

Woensdag 6 oktober – Dag 1

Na geslaagde fietstochten in aanloop naar de klimaattoppen van Parijs (2015) en Bonn (2017) riep Climate Express opnieuw op tot zo’n tocht, dit keer langs de overstromingslijn in Vlaanderen. Grote delen van West- en Oost-Vlaanderen maar ook delen van Antwerpen en Vlaams-Brabant zullen bij ongewijzigd beleid – d.w.z. een temperatuurstijging van 3°C of meer – nog voor het jaar 2100 regelmatig (zeker 1 keer per jaar) overstromen.

Om 5.30 ging de wekker af. We moesten ons reppen om – met de fiets op de trein – tijdig in Poperinge te geraken voor het vertrek van Ride the Tide.

Op de markt in Poperinge werden we hartelijk onthaald met warme chocomelk en heerlijke zelfgebakken cakes. Samen met een groep schoolkinderen en hogeschoolstudenten zongen we uit volle borst het klimaatlied. Met die duw in de rug en onze GvhK-hesjes omgegord vertrokken we vol goede moed met een 30-tal fietsers. We kwamen uit Vlaanderen en Wallonië – ook hier verschillende leden van ‘Les Grandparents pour le Climat’ – voor onze eerste rit van een kleine 100 km.

Kronkelend door het landschap trotseerden we wind en regen op weg naar Jabbeke. “Eigenlijk is het erg duidelijk” stelde Rob die naast me kwam fietsen, “alle landerijen, dorpen en steden die links van ons liggen zullen onder water staan, indien we NU niet drastisch ingrijpen en het roer echt omgooien”. ‘Het gaat daarbij (ook) om de grotere steden in Vlaanderen, Brugge – Gent – Mechelen, allemaal worden ze bedreigd”.

In Sint-Michiels-Brugge stonden 540 leerlingen van MAST ons op te wachten. De leerlingen maakten niet alleen een liedje en een video over de klimaatproblematiek, ze gingen ook uitvoerig in op deze materie in de klas. Samen met Grootouders voor het Klimaat vormen ze een erehaag van gelaarsde kinderen voor de klimaatstrijders van Climate Express, die zaterdag in Antwerpen willen aankomen.

Donderdag 7 oktober – Dag 2

Na een kille, natte avond en nacht stonden we op dag 2 klaar voor onze volgende etappe naar Deinze. Niet alleen de zon was van de partij maar ook een 4-tal scholen die ons langsheen het traject rond Brugge kwamen aanmoedigen. Allemaal het werk van Jeroen Opdebeeck en de Brugse GvhK-afdeling.  Het enthousiasme van de Gelaarsde Kinderen was echt hartverwarmend. Uit de korte gesprekjes die we met hen voerden bleek heel duidelijk dat ze goed op de hoogte waren van het opzet van onze tocht en in hun klassen echt gewerkt hadden rond het klimaatthema.

Vrijdag 8 oktober – Dag 3

Ook de derde dag werden we in Sint-Martens-Latem opnieuw verwend met een warm onthaal aan de vijf lagere scholen van Deurle en Latem. Ook hier was de lokale werking van de Grootouders voor het Klimaat (Actiegroep RegioGent) de motor achter deze geslaagde actie die meteen de steun kreeg van de plaatselijke Seniorenraad, MiNaraad, 11.11.11, Natuurpunt en het College van burgemeester en schepenen. Dikke proficiat! Alleen al deze scholenacties maakten onze tocht door Vlaanderen de moeite waard. Hier ligt een belangrijk actieterrein voor de GvhK, volgens ons.

Aan de Sint-Jozefschool in Deurle wisten de fietsers niet naar welke kant eerst te wuiven.
Myriam (GPC) aan de Sint-Jozefschool
Een lange luide rij kinderen aan de gemeenteschool in Deurle
Aan de gemeenteschool van Latem
Een klein deel van de juichende jeugd van de de vrije school Sancta Maria
Aan het gemeentehuis stonden Grootouders voor het Klimaat, 11.11.11 en de basisschool Simonnet te wachten op de fietsers, die aangevuld waren met leden van de Seniorenraad, MiNaraad en Natuurpunt.
Aan de aanlegsteiger van de Leie sprak burgemeester Agnes Lannoo de fietsers toe
Koen (GvhK), burgemeester Agnes van Lannoo (SML), Jet (GvhK),Thérèse (GPC), Marc (GvhK) en, op de achtergrond, de bezieler van de tocht Vincent (ClimExp)

Op onze laatste avond samen heeft Jan Stel, ambassadeur van de GvhK, onze kennis over de oorzaken van de klimaatcrisis nog flink bijgespijkerd.

Zaterdag 4 oktober – Dag 4

Op dag 4 trokken we van Londerzeel naar Antwerpen. Zowel in Sint Katelijne Waver als in Hoboken werd onze groep versterkt. Rond 4 uur reden we met een stevig peloton van 100 deelnemers Antwerpen binnen en kregen we een enthousiast onthaal op de Groenplaats.

Hugo (co-voorzitter- GvhK) en Thérèse (voorzitter GPC)

Zondag 5 oktober – Op naar Brussel voor Back tot he Climate

Na een deugddoende nacht in het eigen bed zijn we zondagvoormiddag nog met een stevige Climate Express-ploeg naar Brussel gefietst. Bij de aankomst brak de zon helemaal door! De zonnestralen uiteraard maar vooral de massale opkomst op deze eerste klimaatmars – na covid – gaf ons een echte energie-boost na een prachtige, intense week.

Met dank aan de kleine groep vrijwilligers van de Climate Express die in moeilijke omstandigheden deze geslaagde actie mogelijk maakten. Ze vormde de ideale aanloop naar de klimaatmars. Ook dank aan al de actievoerders. Het was opnieuw een inspirerende week.

NU is het aan de verschillende regeringen van dit land om eindelijk echt hun huiswerk te maken!

Meer foto’s van Ride the Tide vind je hier.

Reactie toevoegen

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met * .