Het moet zo’n 10 jaar geleden zijn. Iemand klaagde tijdens de voorbereidingen van de gemeenteraadsverkiezingen tegen kandidaat voor de N-VA Koen Kennis over de keerlus van de tramlijnen 8 en 11 op het Eksterlaar in Deurne Zuid. Die keerlus, ooit in een open vlakte aangelegd, draait daar over de openbare weg. Koen Kennis wordt schepen voor mobiliteit en besluit om de zaken aan te pakken. Er rolt een voorstel van de tekentafel waarbij de bestaande lus zou worden geëlimineerd en een nieuwe aangelegd. De schepen krijgt groen licht van een aantal betrokken instanties zoals De Lijn.
Als de plannen aan de buurt worden voorgesteld reageren de bewoners met veel ongeloof. Voor de nieuwe route zouden 68 grote bomen sneuvelen en gaan de nieuwe sporen ook nog eens rakelings langs eikenbomen van meer dan 100 jaar oud. Bovendien, zo rekenen de buurtbewoners uit, worden de tramlijnen ingekort. Een boel mensen zien de tram voor hun deur wegvallen. Een bijkomend neveneffect is dat een goed draaiende markt moet verdwijnen. Aan de nieuwe infrastructuur hangt een stevig prijskaartje van 6,5 miljoen euro. Met de stijging van de prijzen van bouwprojecten is dat nu al 7 miljoen. En vaak overstijgen werkzaamheden in de publiekelijke sector het vooropgestelde budget.
Het verhaal wordt met de jaren hallucinanter. De Lijn morrelt telkens weer aan de tramlijnen. Tram 8 en 11 gaan en worden vervangen door lijnen 4 en 9. Dan verdwijnt tram 4 en wordt de route van tram 9 verlengd. Er draait geen tram meer op het Eksterlaar. Ondertussen voert Vlaanderen de vervoersregio’s in maar tot op de dag van vandaag heeft regio Antwerpen, met de mobiliteitsschepen van Antwerpen als voorzitter, nog steeds geen vervoersplan. Toch wil de stad Antwerpen de infrastructuurwerkzaamheden voor de nieuwe keerlus mordicus uitvoeren. Het verzet in de buurt groeit en een actiegroep ‘Het juiste spoor’ ziet het levenslicht.
Op een koude zondagochtend zakken ruim 100 mensen af naar een infomoment van actiegroep ‘Het juiste spoor’. Het infomoment wordt medegeorganiseerd door Grootouders voor het Klimaat (GvK). Denise Puttaert van GvK motiveert waarom de grootouders tegen de plannen zijn: “Zowel het groen, de leefbaarheid als de mobiliteit maken een slechte beurt. Bovendien dreigt de markt te verdwijnen. Wij zijn bekommerd voor het klimaat en grote bomen en openbaar vervoer zijn daarin sleutelelementen.”
Wilfried Defillet
Teken voor 16/11 het bezwaarschrift op https://www.juistespoor.be/