De enorme luchtvervuiling in onze woonomgeving heeft een heuse ‘dieselgeneratie’ van ongezonde kinderen en jongeren doen ontstaan. Een paar van ‘s werelds machtigste industrieën zijn daar verantwoordelijk voor. Wanneer pakken we eindelijk deze autolobby aan die gewoon doorgaat met kinderen op straat massaal te vergiftigen?
Onderstaand artikel is een bewerking van Toxic fumes threaten our children. We have to take on the pollution lobby in The Guardian van woe 9/01/2019, waarin wetenschapsjournalist George Monbiot op grond van alarmerende onderzoeksbevindingen uit de doeken doet hoe luchtvervuiling de gezondheid van kinderen ondermijnt.
Toen de diesellobby jarenlang sjoemelde met de uitstoot van hun wagens, creëerde dat op straat niets minder dan een nationale ramp, zo stelt Monbiot. Het equivalent van een continue gifgasaanval belaagde al die tijd hart, longen en hersenen van een hele generatie kinderen, met nefaste gevolgen voor hun gezondheid, intelligentie en levensverwachting. De uitlaat van dieselwagens pompt naast CO² immers ook toxische stikstofoxiden en roetpartikels in de lucht, veel meer dan de constructeurs ooit hadden gemeld. Toen dat uitkwam, was het kwaad al lang geschied. Ingegrepen is er nog steeds niet. De vergiftiging gaat dus onverminderd voort.
Nochtans zijn de wetenschappelijke bevindingen duidelijk. Monbiot geeft er een overzichtje van. De roetpartikels hopen zich al op in de placenta van zwangere vrouwen en triggeren daar dramatisch veel premature geboortes. Vervolgens vertraagt vergiftiging de groei van longen en hersenfuncties en verhoogt ze de kans op astma, kanker, hartaanval en hartfalen. In China daalden de cognitieve prestaties in taal- en wiskundetests significant. Een lager IQ als rechtstreeks gevolg van pollutie door smog dus. En alsof dat niet genoeg is, linkt onderzoek in Londen luchtvervuiling zowel met de toename van psychiatrische problematieken bij kinderen als van dementie bij ouderen. In die mate zelfs dat over 40 tot 50 jaar een dementietijdbom dreigt te ontploffen.
Ook is vastgesteld dat kinderen op weg van en naar school – in de auto zelfs nog meer dan op de stoep – rampzalige dosissen roetpartikels inhaleren. Metingen tonen eveneens dat polluenten zich ophopen in klaslokalen. Niets zo ongezond voor kinderhersenen dus als naar school gaan! Toch mogen benzine- en dieselwagens in de UK nog tot 2040 verkocht worden. En er is budget gevonden voor extra wegen. Dat betekent nog een vergiftigde generatie erbij!
Als regeringen hiertegen niet in actie komen, wie dan wel? Londen installeert alvast luchtfilters in kinderopvang en klaslokalen. Verder gebeurt er niets. Nochtans is een wereldwijd actieplan urgenter dan ooit. Helaas staat luchtvervuiling gewoon nergens op de agenda, zelfs al doodt ze – volgens het medisch kwaliteitsblad de Lancet – meer mensen dan tabak en drie keer zoveel als aids, tbc en malaria samen. Het punt is dat luchtvervuiling systeeminterventies vereist. Muskietennetten uitdelen of zoutgehaltes in voeding verminderen is iets anders dan transport- en industriële systemen omgooien. Daarvoor moet je immers opboksen tegen machtige belangengroepen in de energie-, auto- en wegensector. Maar er is geen andere optie. Wij moeten naar minder privéauto’s en meer elektrisch openbaar vervoer, stappen en trappen. Industrieën moeten stringente normen krijgen. Alleen zo behoeden we onze kinderen voor verdere vergiftiging. Wij, burgers, moeten zelf mobiliseren. De tijd dringt!
Lokaal verantwoord omgaan met milieu
Nu zondag 5 mei heeft ons CDNV/NVA gemeentebestuur Oosterzele voor de derde maal een vergunning gegeven om een old timer tractor treffen te laten doorgaan. Niks mis mee zou je op het eerste zicht denken, ware het niet dat men dit evenement laat vertrekken en toekomen in een sociale woonwijk te Scheldewindeke.
De aankondiging van het evenement werd gedaan op een papiertje van 3cm bij 16 cm een paar dagen geleden, inhoudende een parkeerverbod voor iedereen die in de straat woont.
Wat bleek uit vorige jaren, dat dit een grote geluidsoverlast met zich mee brengt en nog een veel grotere schadelijke milieu-impact heeft op de luchtkwaliteit, wanneer deze zeer oude tractoren daar starten en bij wijlen stationair draaien. Dikke vette gitzwarte rookwolken worden meters hoog in de lucht geblazen. Een email naar het gemeentebestuur gaf enkel als antwoord aan, dat het folklore is en daarom past in een landelijke gemeente. Begrijpe wie kan, waarom in een sociale woonwijk, te weten dat ons marktplein op enkele minuten daarvan verwijderd is.
Alle hogere overheden die ik contacteerde gaven niet thuis.
Dit bewijst andermaal dat milieu nog voor geen millimeter deel uitmaakt van ons politiek bestel.
Als senior ben ik diep beschaamd in mijn verkozen bestuur, om dit te negeren en de last en schadelijke hinder af te wimpelen op de zwaksten in onze maatschappij.
Ik ben bezig om uit te vinden of er een andere oplossing is om het bestaande wagenpark te vergroenen zonder de groene verf pottekes te subsidiëren. In Nederland bijvoorbeeld ir er geen enkel probleem om bestaande auto’s en voertuigen om te bouwen tot elektrisch aangedreven. Vele steden geven subsidies voor ombouwen. Ik vind de vraag naar minder privé voertuigen nogal extreem, net als de vraag voor een subsidie voor een Tesla van 60_65.000 euro. Verder heb ik ooit een student over de vloer gehad die gepromoveerd was op een thesis dat oude dieselmotoren zwarte vlokken uitstoten die resulteren in een vuile zakdoek bij het snuiten, terwijl de nieuwere, verplichte dieselmotoren fijn stof afleveren dat diep in de longen gaat. Als men een bepaalde richting uit wil, moet men het hele verhaal bekijken. 20.000.000.000 € uit alles wat op wielen de banen op gaat in België in 2018, de hoofdbrok uit de accijnzen op brandstof. België kan zich niet de luxe veroorloven om dat bedrag te missen, nieuwe hoge belastingen moeten het resultaat zijn, boven op andere uit aanverwante sectoren die minder kunnen afdragen. Het openbaar vervoer dat regelmatig staakt, lijnen afschaft en n al vechtend in met de verschillende onderdelen over de grond rolt, is voor 85% procent afhankelijk van wat de auto opbrengt, de reiziger betaald nog geen 15% en klaagt nu al dat de prijzen te hoog zijn. Dat zijn flinke problemen, tenzij men naar een totaal overheid gecontroleerde samenleving wil, waar enkel de meer begoeden hun vrijheid afkopen. Zolang men de fase van slogan scanderen niet voorbij gaat en rustig als een trage diesel de boel van ” wat nu ” op gang brengt, zal er weinig democratisch van in huis komen . Nog even opmerken, de feiten van het verleden zijn , of kunnen een wetenschap die van de toekomst niet. Maar dat we weinig respect opbrengen voor de wereld om ons heen is aan vaststaand feit. Laat ons beginnen daar waar we zelfs geblinddoekt niet naast kunnen kijken. Eén voorbeeldje, plastiek heeft niet de eigenschap om uit zichzelf naar de zee te wandelen en er zou minder gerecycleerd moeten worden, wat echt niet zo milieu vriendelijk is, als we niet alles aan de mode hadden verbonden om de economie weer aan te zwengelen. Een telefoon hing honderd jaar aan de muur of stond op de kast. En plots moest hij in een jaszak kunnen, dan weer groot open geplooid om een foto’ke te maken en dan weer smart om het sociale leven totaal digitaal te maken en eventueel naakt te lopen maar niet zonder dat ding. De man die de GSM heeft uitgevonden is een jaar of zo gestorven en heeft het zelf nooit gebruikt voor iets anders dan een telefoontje. De klimaat verandering heeft ook wat gunstige bijwerkingen. Niet meer afhankelijk zijn van energie die moet komen uit landen waar we de laatste jaren niet zo goede vriendjes mee zijn, de BTW op alles wat nieuw moet aangekocht worden,terwijl het oude niet versleten is… eigenlijk moeten we allemaal langer gaan werken om dingen te maken die we eigenlijk niet nodig hebben en we worden dan betaald om ze aan te kopen. Wie wordt daar beter van denkt de sociaal gerichte medemens ?