Nu de covid-versoepelingen in volle gang zijn is het halsreikend uitkijken naar wat opnieuw business-as-usual wordt en op welke terreinen we onze levens richting toekomst draaien. We hebben het dan gemeenzaam over “het oude en het nieuwe normaal”. En dat nieuwe normaal, wel dat zou goed zijn voor het klimaat. Meer telewerk bijvoorbeeld vermindert verplaatsingen en het ziet ernaar uit dat alvast telewerk een blijver wordt. Maar hoe zit het met bijvoorbeeld het luchtverkeer ? Velen hoopten dat deze vervuilende en over gesubsidieerde sector toch een paar tikken zou krijgen. Maar de eerste tekenen aan de wand doen anders vermoeden.
Voor -3 euro naar Dublin
Zo ontdekte de Nederlandse journaliste en columniste Irene van den Berg op Vliegtickets.nl einde mei vliegtickets met negatieve prijzen. Ze noemt het een nieuw dieptepunt. “Een enkeltje Milaan kostte – op woensdagmorgen – min 1 euro en voor een vliegreis naar Dublin betaalde je min 3 euro. Dat vliegen extreem goedkoop is geworden, is een understatement. Vliegtuigmaatschappijen geven zelfs geld toe om klanten te trekken. Tuurlijk, ik heb de kleine lettertjes ook gelezen. Het zijn vanaf-prijzen, exclusief 29,90 euro boekingskosten. Toch is adverteren met negatieve prijzen een nieuw dieptepunt….
Bij goedkope vliegtickets zijn natuur en klimaat vooral de dupe. Vliegtuigen stoten veel ultrafijnstof en broeikasgassen uit. Een retourtje Milaan voor twee personen veroorzaakt zo’n 650 kilo CO2-uitstoot, blijkt uit cijfers van voorlichtingsbureau MilieuCentraal. Ter vergelijking: een jaar lang dagelijks douchen levert 500 kilo CO2-uitstoot op. En als je samen met de trein gaat is dat 130 kilo CO2, vijf keer zo weinig.
Vliegen is zo goedkoop dat het groenere vervoersmiddelen kapot concurreert. Met hulp van de overheid: er zit geen accijns op kerosine en ook geen BTW op vliegtickets. En niet te vergeten de miljardensteun van Den Haag aan KLM vanwege de coronacrisis. Door al deze financiële steuntjes in de rug kan de vliegbranche nu zelfs met negatieve prijzen adverteren. Gratis blijkt niet de bodem. De vliegbranche blijkt nog dieper te kunnen zinken. Lees meer via deze link Adverteren met negatieve prijzen is een nieuw dieptepunt in de vliegbranche | Economie | AD.nl
Voor 5 euro naar Zagreb
In eigen land verscheen op 27 mei een artikel op de VRT-website : “Voor 5 euro naar Zagreb : hoe de luchtvaart met dumpingprijzen de draad weer wil oppikken”. Luchtvaartexpert bij VRT NWS Riadh Bahri stelt daarin vast dat luchtvaartmaatschappijen ondanks corona heel lage prijzen aanbieden op hun websites. “Door de verliezen tijdens de pandemie zou je kunnen denken dat de vliegtickets nu net duurder zouden worden, maar daar is niets van aan”, zegt hij in “Laat journaal”. Hij laat ook transporteconoom van de UAntwerpen Thierry Van Elslander aan het woord die vast stelt dat Corona blijkbaar geen impact heeft gehad om meer milieubewust te reizen. Voor 5 euro naar Zagreb: hoe de luchtvaart met dumpingprijzen de draad weer wil oppikken | VRT NWS: nieuws
Luchthaven Deurne wil 2,5 keer meer passagiers tegen 2039
En ook dichter bij huis zijn er tekenen dat het vliegen niet mindert. “Luchthaven Deurne wil 2,5 keer meer passagiers tegen 2039”, lezen we op 20 mei in Gazet Van Antwerpen. “Vliegen er over 18 jaar 750.000 passagiers via se luchthaven van Deurne ? Het is een van de scenario’s van uitbater Egis”. Dat deze regionale luchthaven zo goed als in woongebied ligt en vliegtuigen rakelings opstijgen boven 3 lagere scholen en onschuldige moestuintjes, lijkt de uitbater niet te deren. Maar ook de Vlaamse overheid heeft geen last van schuldgevoelens want met jaarlijkse subsidies zorgt ze er al ettelijke jaren voor dat deze verlieslatende luchthaven toch het hoofd boven water kan houden. Dat “Deurne” altijd decennia bedoeld is als kleine zakenluchthaven maar wegens zo goed als geen vraag nu volop inzet op toeristische bestemmingen met zwaardere vliegtuigen : geen haan die er naar kraait.
Wordt vervolgd…
Reactie toevoegen